Nowe brzmienie organów

Według zasłyszanych informacji pierwszym instrumentem w tejże świątyni była fisharmonia. Planem parafii było sprowadzenie organów z terenów tzw. Ziem Odzyskanych, jednak plan ten nie powiódł się i parafia postanowiła zbudować nowe organy. Firmę Stefana Krukowskiego wybrano po konsultacji miejscowego organisty Lucjana Kunza z Józefem Bachem, organmistrzem z Rychtala.

Instrument zaprojektował Lucjan Kunz we współpracy z Markiem Kwiekiem, dyrektorem Państwowych Zakładów Akustycznych w Zielonej Górze. 10 grudnia 1947 r. zawarta została umowa, zgodnie z którą Stefan Krukowski miał wykonać instrument o 60 głosach. W związku z niekorzystnymi warunkami ekonomicznymi (inflacja) i na dodatek niezbyt dokładnie sprecyzowaną umową (nieokreślony termin oddania organów do użytku) zawartą pomiędzy parafią a firmą organmistrzowską, powstał konflikt między tymi dwoma stronami, które wzajemnie obwiniały się o nieprzestrzeganie warunków.

Do 1950 r. wykonano szafę organową oraz dostarczono 17 głosów. W czasie budowy w 1953 r. zawarta została druga umowa, zgodnie z którą Krukowski zobowiązał się do oddania do użytku 22 głosów (16 w manuale i 6 w pedale). W tej formie organy istnieją do dnia dzisiejszego. W 2017 roku miała miejsce wymiana mieszków rejestrowych. Nazewnictwo głosów oryginalne.

Informacje o budowie

Budowniczy: Stefan Krukowski

Rok zakończenia budowy: 1954

Stan instrumentu: Dostateczny

Właściwości

Liczba głosów: 22

Liczba klawiatur: I+P

Traktura gry: pneumatyczna

Traktura rejestrów: pneumatyczna

Dyspozycja instrumentu

Manuał

  1. Pryncypał 16′
  2. Berdun 16′
  3. Pryncypał 8′
  4. Kryty 8′
  5. Fugara 8′
  6. Salcjonał 8′
  7. Gemshorn 8′
  8. Pertunal 8′
  9. Oktawa 4′
  10. Flet 4′
  11. Kwinta 2 2/3′
  12. Sup. Okt. 2′
  13. Tercja 1 1/3′
  14. Kornet 5rz
  15. Mikstura 5rz
  16. Tremba 8′

Pedał

  1. Contrabas 32′
  2. Pryncy,Bas 16′
  3. Subbas 16′

Organy po remoncie

W grudniu 2018 roku remontu organów podjęli się Arkadiusz Popławski i Jarosław Błauta w ramach działalności firmy mgr Arkadiusz Popławski “Vox coelestis” Organmistrzostwo Działalność Artystyczna. Zakres prac obejmował uruchomienie, nastrojenie i częściowo korektę intonacji wszystkich głosów, doprowadzenie instrumentu do stanu pełnej używalności, co stanowi pierwszy etap planowanych prac remontowych.

Skala manuału: C-a3; skala pedału: C-f1

Źródło: musicamsacram.pl